Spørsmål & svar

Kan man ha anoreksi uten å være undervektig?

Jente/kvinne, 

16 år

Kan man ha anoreksi uten å være undervektig?

ROS svarer

Hei, takk for ta du tar kontakt.

 

Dette er det flere som lurer på. Jeg ønsker å vise til et tidligere spørsmål og svar som har tatt for seg dette. Kan man ha anoreksi uten å være undervektig?  Det viktigste budskapet fra meg vil være at uavhengig av hvilken diagnose man har eller ikke har, og hvilken vekt man har, så kan spiseforstyrrelse være like alvorlig og belastende. Tidlig hjelp er viktig. Det vil være viktig å snakke med lege for å få hjelp, men for mange kan dette være et for stort første steg. Da kan det være lurt å begynne med å snakke med noen man er trygg på, f.eks. noen i familien, eller en annen trygg voksen, en venn, helsesykepleier eller ROS (chat, telefon, individuelle samtaler).

 

Håper svaret her og vedlagt svar kan være til hjelp for deg.

 

Med vennlig hilsen rådgiver i ROS.

ROS

NESTE AKTIVITETER

30. juni 2026
Bergen
Digitalt kurs: Mindre selvkritikk, mer ro
3. august 2026
Holmestrand
Mestringstilbud for ungdom og deres familie
10. august 2026
Bergen
Gruppe: Få bukt med overspising
25. august 2026
Stavanger
Gruppe: Få bukt med overspising

ROS – Rådgivning om spiseforstyrrelser er et lavterskeltilbud og en interesseorganisasjon for alle som er berørt av problematikk rundt mat og kropp – for de som har eller har hatt en spiseforstyrrelse, og for deres pårørende.