Spørsmål & svar

redd for å gå opp i vekt, men også redd for å få i meg for lite næring..
Dato: 3.november 2023

Jente/kvinne, 

20 år

Hei, jeg bruker mye av tiden min på å tanke på mat. Hvor mye kalorier, men ikke for lite, nok proteiner, nok til å gi meg energi over dagen osv. jeg har tidligere vært overvektig men klar å gå ned ganske mange kg, er normalvektig sier legen. Jeg føler selv jeg veier for mye. Jeg trener en del. Men min største fryst er å gå for mye opp i vekt. Jeg føler jeg må vite akkurat hva jeg kan spise av kalorier for å holde meg stabil. Føler jeg noen ganger kan spise for lite fordi jeg veldig feil mat, redd for lite næring ift treningingen (powerlifter). Kan jeg få noen råd?

ROS svarer

Hei,

Takk for at du tar kontakt. Det er slitsomt å tenke så mye på mat. Det høres også ut som at du kan kjenne på mye usikkerhet rundt dette. Det høres ikke godt ut for deg å ha det slik. Jeg forstår at du ønsker konkrete råd som kanskje kan dempe denne frykten. Jeg ønsker å dele noen tanker rundt hva jeg tenker kan være viktig her.

 

Det å tenke veldig mye på mat og vekt, kan både påvirke valg man tar, og følelser man har knyttet til mat. Jeg kan tenke meg at det er slitsomt å gå og kjenne på denne frykten du beskriver ift. vektoppgang, og frykten for å gjøre noe "feil" i forhold til mat. Mitt hovedråd til deg vil være å ikke gå alene med disse tankene. Jeg tenker det er viktig at du får utforsket dette mer og evt. får hjelp til å håndtere disse tankene. For noen kan det være fint å starte med å dele hvordan man har det med noen man er trygg på, f.eks. en venn eller noen i familien. Men jeg tenker at det kan også være lurt å få snakket med legen din. Du er også velkommen til å snakke mer med en rådgiver i ROS om du kjenner at forhold til mat, kropp og vekt er vanskelig. Vi tilbyr rådgivning på vår anonyme chat, rådgivningstelefon og i individuelle samtaler hvor man kan få oppfølging over tid.

 

For svært mange kan det å ha mye fokus på kalorier, gjennom å evt. telle, selv om det handler om å få i seg nok, være med å opprettholde et vanskelig forhold til mat. Derfor vil jeg nok også råde deg til å forsøke å legge bort fokus på dette. Det å øve seg på å heller kjenne mer etter i kroppen, og kjenne mer på en generell tilfredshet gjennom energinivå og kjenne seg tilfreds etter måltid kan være en bedre måte å regulere matinntaket på. Dette kan kreve litt øvelse og tid, og tillit til at det å prøve og feile går bra. Ellers er det anbefalt å spise regelmessig, gjerne 4 hovemåltider og 1-2 mellommåltider, og spise variert, altså fylle på fra alle matvaregrupper.

 

Håper noe her kan være til hjelp for deg.

 

Med vennlig hilsen rådgiver i ROS/klinisk ernæringsfysiolog.

ROS

NESTE AKTIVITETER

3. juni 2024
Oslo
Åpen pårørendegruppe
6. juni 2024
Bergen
Åpen pårørendegruppe
7. juni 2024
Bergen
Pårørendeseminar
12. juni 2024
Trondheim
Åpen pårørendegruppe

ROS – Rådgivning om spiseforstyrrelser er et lavterskeltilbud og en interesseorganisasjon for alle som er berørt av problematikk rundt mat og kropp – for de som har eller har hatt en spiseforstyrrelse, og for deres pårørende.

Vi bruker Cookies for å forbedre brukeropplevelsen av sidene. Les mer om personvern & cookies her.