Spørsmål & svar

Hvordan kan jeg få bort de tankene fra hodet, det tar så mye plass og energi.
Dato: 21.august 2023

Jente/kvinne, 

21 år

Heiii, :) jeg har litt problemer med mat og trening. Veldig redd for å legge på meg hodet sier at jeg må bli fin å tynn selv om jeg tror det ikke helt er riktig. Føler alle andre er tynnere og finere enn meg. Har litt problemet med å snakke om det for det er egentlig ikke et problem det bare er sånn. Jeg kan ikke snakke med familien om det da jeg vet de kommer til å mene at jeg er syk eller noe. Hvordan kan jeg få bort de tankene fra hodet, det tar så mye plass og energi.

ROS svarer

Hei, takk for at du tar kontakt.

 

Så fint at du søker råd når dette kjennes utfordrende ut. Det høres for meg ut som at du har en del vonde tanker om kropp og vekt, og at disse tankene tar litt større plass enn du ønsker. Jeg forstår at det kan være både slitsomt og kjipt. Det er bra at du er skeptisk til om disse tankene stemmer. Vi mennesker tenker mange rare tanker som ikke er sanne i løpet av en dag, mange tanker som vi ikke trenger å lytte til. Det å ha tanker om å ønske og se ut på en spesiell måte, eller at man sammenligner seg med andre er normale tanker å ha. Men dersom slike tanker tar veldig stor plass, og påvirker hvordan du har det negativt, så er det viktig å snakke med noen om det. Du skriver at du ikke kan snakke med familien om det fordi de kommer til å mene at du er syk. Hva tror du er grunnen til at du tenker dette? Jeg vil oppfordre deg til å snakke med noen du er trygg på om dette. Kanskje en venn? Vår anonyme chat er også et fint sted hvor du kan snakke med noen som forstår.

 

Mitt første råd vil altså være å ikke sitte alene med slike tanker.  De tankene du beskriver kan være ubehagelig å ha mye av. Av og til kan det hjelpe å bare vite at tanker kommer og går, og igjen at vi kan ha mange rare tanker som ikke er sanne. For å lage et bilde av dette, så kan du se på tankene som busser som kommer og går på perrongen, og du kan selv velge om du vil hoppe på bussen (tankene), eller vente til neste buss (tanke) og bare observere dem komme og gå på avstand. Kanskje kan du merke at etterhvert kommer det heller mer av de bussene du ønsker å kjøre med, mens de bussene du ikke ønsker å sitte på kjører raskt forbi. Disse bussene kan også gå fortere forbi dersom du har en venn "på perrongen" du kan lufte tankene med.

 

Vonde tanker kan også være kroppen sin måte å prøve å fortelle deg at det er noe vanskelig du føler på. Følelser prøver å fortelle oss hva vi trenger, f.eks. når vi er redd trenger vi trygghet, og når vi er lei oss trenger vi trøst og omsorg. Det kan være lurt å forsøke sette ord på slike følelser, og utforske om det er noe du trenger mer av. Dette er ikke så lett å forstå helt på egenhånd, og derfor er det så viktig å snakke med noen om det.

 

Et annet råd er å se for deg at noen sier det samme som disse vonde tankene til en nær venn av deg. Hva tror du denne vennen hadde trengt å høre fra deg da?  Det er lurt å ha en generell holdning om at man ikke sier til seg selv, det man ikke ville sagt til en venn.

 

Håper dette kan være til hjelp for deg.

 

Med vennlig hilsen rådgiver i ROS.

 

ROS

NESTE AKTIVITETER

25. mai 2024
Trondheim
Dagsretreat med yoga, avspenning og musikkmeditasjon
29. mai 2024
Trondheim
Pårørendeseminar
3. juni 2024
Oslo
Åpen pårørendegruppe
6. juni 2024
Bergen
Åpen pårørendegruppe

ROS – Rådgivning om spiseforstyrrelser er et lavterskeltilbud og en interesseorganisasjon for alle som er berørt av problematikk rundt mat og kropp – for de som har eller har hatt en spiseforstyrrelse, og for deres pårørende.

Vi bruker Cookies for å forbedre brukeropplevelsen av sidene. Les mer om personvern & cookies her.