Toxic – sesong 2

Aktuelt

13.03.2023


Denne våren kommer sesong to av Toxic, en dramaserie som er skreddersydd for og distribuert på TikTok. Bak den innovative historiefortellingen står kommunikasjonsbyrået Ramp og ROS.

I runde to av dramaet er Linn Skåber på rollelisten. Den folkekjære skuespilleren spiller moren til en av hovedkarakterene.

– Noe av det fineste med å jobbe på TikTok, er at det er så kort vei fra arbeid til tilbakemeldinger og publikum. Folk kan være med nesten direkte, og komme med sine opplevelser, erfaringer og spørsmål, sier Skåber og legger til:

– Jeg forstod fort at folka som lager denne serien brenner for det de driver med. De liker å utfordre seg selv, forske i nye måter å fortelle historier på, og ikke minst sette søkelys på gutter og spiseforstyrrelser, et lite belyst problem.

Flere unge gutter har vanskelig forhold til mat og kropp

Manusforfatter og regissør i Ramp, Aleksander Dokkeberg, bekrefter at spiseforstyrrelser som tematikk vies enda større tid i runde to av serien:

– I første sesong var en del av premisset at seerne ikke visste hva som lå bak karakteren Chris sin merkelige oppførsel. Nå får man et større innblikk i hvorfor spiseforstyrrelser oppstår og hvordan sykdommen kan se ut for ulike mennesker, sier han.

Kommunikasjonsrådgiver Nina Hvidsten i ROS, sier de er takknemlige for at Toxic tar opp tematikken, for de opplever at stadig flere unge gutter utvikler vanskelig forhold til mat, kropp og trening.

– Mange gutter vegrer seg for å søke hjelp selv, og da kan det at mennesker rundt forstår, være helt essensielt for at de blir fanget opp. Vi ser at vår tilstedeværelse på TikTok, både gjennom vår egen kanal og via Toxic, er svært viktig. Flere peker nettopp på TikTok som kanalen der de blir klar over vårt tilbud. Det er helt avgjørende at vi befinner oss der barn og unge er, med innhold som oppleves som relevant, sier Hvidsten og legger til at de høsten 2022 opplevde stor økning i antall henvendelser.

Andelen unge under 18 år som tok kontakt med ROS var 71 prosent høyere i 2022 sammenlignet med 2020.

Seersuksess med uvanlig grep

Aldri før hadde vi fått opp en dramaserie i TikTok-feeden her i Norge, og Toxic brakte noe helt nytt inn i mediehverdagen til målgruppen på 15-25 år. Til tross for uvanlig lange episoder på plattformen, har serien fått rekordhøye visningstall og klart å engasjere: 5,4 millioner visninger og 106 000 likes.

Ansvarlig produsent for serien i Ramp, Silje Sirnes Winje, mener dette viser hvor viktig klassisk historiefortelling er for å nå gjennom til de unge.

– Det holder ikke å bare være i kanalen de bruker, for å engasjere unge målgrupper. Du må også beherske kunsten å holde på oppmerksomheten gjennom spennende dramaturgi. Engasjementet vi fikk på Toxic viser at historien vi forteller og tematikken vi tar opp, er relevant for dem vi snakker til, avslutter Sirnes Winje.



Flere nyheter

ROS har fått støtte til sitt første utenlandske prosjekt gjennom stiftelsen «En bedre verden».
Nå kan du stemme på din favoritt til årets Helsepris!
Hvordan drive innovasjon på samfunnsnivå for å bekjempe spiseforstyrrelser blant barn og unge? Under Arendalsuka arrangerte vi panelsamtale.

I høst er det valg til alle kommunestyrer og fylkesting i Norge. I den sammenheng har ROS spurt helsepolitikerne på Stortinget om deres politikk på

NESTE AKTIVITETER

4. mars 2024
Oslo
Åpen pårørendegruppe
7. mars 2024
Bergen
Åpen pårørendegruppe
13. mars 2024
Trondheim
Åpen pårørendegruppe
4. april 2024
Bergen
Åpen pårørendegruppe

ROS – Rådgivning om spiseforstyrrelser er et lavterskeltilbud og en interesseorganisasjon for alle som er berørt av problematikk rundt mat og kropp – for de som har eller har hatt en spiseforstyrrelse, og for deres pårørende.

Vi bruker Cookies for å forbedre brukeropplevelsen av sidene. Les mer om personvern & cookies her.