Spørsmål & svar

Hvordan kan jeg slutte å vende meg til maten når jeg skal noe jeg gruer meg til?
Dato: 18.april 2023

Jente/kvinne, 

20 år
Hei. Jeg jobber- og har jobbet aktivt for å slutte med overspising lenge. Spiser ca 4 måltider hver dag, gjerne med eit mellommåltid eller litt sjokolade. Har fokus på å sove godt om natten, trene/være aktiv hver dag og å være bevisst på følelser. En setting der jeg virkelig sliter med å kontrollere overspisingen, er når jeg skal noe jeg gruer meg til. En sosial sammenkomst der jeg ikke kjenner alle, en prøve eller lignende. Det skjer nesten hver gang. Selv om jeg spiser jevnt og trutt i forkant. Hva kan jeg gjøre for å slutte å vende meg til maten når jeg skal noe jeg gruer meg til? Oftest så blir det til at jeg overspiser, blir skamfull, får vondt, og bare må ligge hjemme i sengen..

ROS svarer

Hei,Og takk for at du skriver til oss. Så fint at du oppsøker mer råd og støtte med det som du fortsatt kan oppleve som utfordrende, selv om du har opplevd mye fremgang. Det høres ut som du har funnet mange gode verktøy både med jevn måltidsrytme, søvn, aktivitet og bevissthet rundt følelser. Likevel kan man oppleve at man vender seg til maten i spesielt utfordrende situasjoner. Jeg ønsker først å kommentere hva som gjerne gjør at vi fortsatt kan vende oss til maten, og utforske videre hva man kan gjøre i slike situasjoner. Det å jobbe seg ut av en spiseproblematikk, innebærer å ta noen grep der utfordringene kommer til uttrykk. Dette er individuelt for den enkelte. Det høres ut som du har avdekket egne mønstre og funnet måter å håndtere dette på. Men dette er krevende arbeid, og det har du nok fått merke. Fremgang i slike endringsprosesser, er ikke uproblematisk. Det innebærer ofte frem og tilbakeskritt om en annen. Og man kan heller ikke ta alt med en gang. Når man har kapasitet til å gå i gang med å utforske nye mestringsstrategier, kan det være fint å finne mer ut av hva det kan innebære. Her ønsker jeg å vise til en episode av podcasten vår: Uforstyrra svarer – nye mestringsstrategier. Den tar for seg hvordan maten fungerer som mestringsstrategi for å håndtere følelser, og eksempler på ulike mestringsstrategier man kan ta i bruk. For å erstatte den gamle mestringsstrategien som maten fortsatt kan være, må man ofte få noen nye mestringsstrategier. Det kan ta tid å finne det som fungerer for seg selv, og det vil også ta tid å erstatte den med den gamle. Kanskje det vil være perioder hvor det overlapper litt. Det er en øvingssak, og slike endringer skjer ikke over natten. Hvordan kan man møte egne følelser, uten å vende seg til maten?Det å sette ord på følelser med andre, kan være et eksempel på en ny mestringsstrategi. For å gjøre det enda mer konkret, kan vi ta utgangspunkt i eksempelet som du selv nevner. Hvis du gruer deg til en sosial setting hvor du ikke kjenner alle, kan du stille deg selv noen spørsmål:
  • Hvilke følelser kjenner jeg på?
  • Hva har jeg egentlig behov for nå?
  • Er det noe som kan gjøre en slik situasjon lettere?
  • Tenk små steg. Kan du si det til noen som også skal dit, for å oppleve støtte?
  • Kanskje man ender opp med å ikke dra, men kanskje man har fått uttrykt følelsene til en annen, og fått en god opplevelse med det? Bare det i seg selv kan være et viktig steg i riktig retning. Kanskje det å bare øve seg på uttrykke dem, kan være en god start.
 Som eksempelet viser, kan det å uttrykke følelser til andre, gi oss muligheten til å oppleve at andre kan være til støtte og hjelp i situasjonen. Dersom man blir møtt med aksept, kjenner man ofte at følelsen ikke er like tung å bære på lenger. Ved å forstå egne følelser og egne behov bedre, kan det bli lettere å ikke vende seg til maten på sikt. Dette er en øvingssak som kan være spennende å utforske videre. Dette var bare et eksempel på en ny mestringsstrategi. Hva som passer den enkelte vil også være individuelt. Så er det viktig å møte seg selv med godhet, de gangene man vender seg til maten. Håper noe av dette kan være til hjelp. Om du ønsker mer støtte og veiledning rundt dette, kan du alltids ta kontakt med oss i ROS. Med vennlig hilsen rådgiver i ROS
ROS

NESTE AKTIVITETER

1. juli 2024
Trondheim
Ungdomsuke
19. august 2024
Bergen
Gruppetilbud for personer med overspisingsproblematikk
20. august 2024
Digitalt
Digitalt Kurs: Selvmedfølelse (Fullbooket)
2. september 2024
Digitalt
Kurs: Mindful Eating

ROS – Rådgivning om spiseforstyrrelser er et lavterskeltilbud og en interesseorganisasjon for alle som er berørt av problematikk rundt mat og kropp – for de som har eller har hatt en spiseforstyrrelse, og for deres pårørende.

Vi bruker Cookies for å forbedre brukeropplevelsen av sidene. Les mer om personvern & cookies her.