Spørsmål & svar

Dato: 18.juni 2024

Jente/kvinne, 

25 år

Hei! Jeg har lenge prøvd å logge matinntak i en app for notater, der man logger humør. Har også hatt vansker for å slutte å telle kalorier. Bakgrunnen for dette er at jeg overspiser. Jeg har en normal bmi, men har gått opp 5-6kg det siste året. Dette er grunnet overspisingen, men ja. Jeg kjenner at det ikke vil funke for meg å ha fokus på vekt nå. Jeg er veldig matt av å skulle registrere hvorfor jeg overspise, matinntak, ende opp med å telle kalorier likevel osv. Har dere noen gode råd når jeg skal prøve å klare meg uten å logge dette? Jeg føler meg veldig sliten, og har lyst til å ha fokus på andre ting i livet.

ROS svarer

Hei,
Takk for at du tar kontakt med oss. Det du beskriver høres veldig slitsomt ut for deg, så leit å høre at tanker om mat og kaloriregistrering tar så mye plass i livet ditt. Så bra at du søker råd, når du har det slik.

Jeg vil først si at det er veldig fint å høre at du ønsker å ha mindre fokus på mat og vekt, og at du ser viktigheten av å slippe på logging av matinntak, for å få det bedre. Bare det å innse at kaloritelling er noe som påvirker deg negativt, er et veldig viktig steg, når du jobber med bedre forhold til mat. Og det er veldig forståelig at du opplever dette som utfordrende og at du er sliten.

Du nevner at grunnen for at du begynte med logging av matinntak er overspising. Det er veldig leit å høre at du sliter med det.

Du spør hvordan du kan klare deg uten å logge, og siden du nevner at du begynte med det på grunn av overspising, så fikk jeg en tanke om at det er viktig å utforske hvilken funksjon overspising kan ha får deg, og hva trenger du for å få det bedre. Da blir det kanskje lettere å slippe på den kontrollen, registrering av matinntak kan gi?

Overspisingsproblematikk kan komme til uttrykk på ulike måter. Jeg ønsker å legge ved en link som beskriver overspisingsproblematikk/-lidelse, med tilhørende artikler som kan bidra til å forstå ulike mønstre man kan komme inn i, og link til digitalt kompetansesenter om overspisingslidelse vi har nylig lansert, i tilfelle du ønsker å lese om dette.

Felles for de fleste som strever med overspising, er at man spiser for å regulere følelser. Dette kan være alle typer følelser, og skjer oftest når man er alene og kjenner på følelser som kan være vanskelig å forholde seg til. For noen kan det være vanskelige å vite hva man føler, da man mer kjenner på en uro eller stress i kroppen som man ønsker å dempe. Og her kan maten ha en regulerende effekt, hvor det kan gi en form for ro eller pause der og da. Det er ofte en kortvarig effekt, og kan føre til andre følelser som skyld og skam i tillegg. Det vil da være behov for å forstå egne følelser bedre, og finne andre måter å regulere dem på, enn med maten.

Det vil videre være nyttig å utforske om det kan være andre grunner til at man overspiser. Er det en utfordrende livssituasjon, og behov for mer hjelp og støtte? Det å stå i en vanskelige situasjoner kan ofte være et opprettholdende faktor for spiseproblemer, og det kan være viktig å åpne opp om dette til noen som kan tilby støtte.

Strenge regler om hva en kan og ikke kan spise er også noe som påvirker mange som sliter med overspising. Så det å jobbe med å tillate seg flere matvarer, vil også være til hjelp. Det finnes en sammenheng mellom overspising og restriktiv spising, for de to mønstre kan ofte forsterke hverandre. Restriksjonene eller for lang tid mellom måltidene skaper et økende psykisk og fysisk press om å spise, som kan føre til overspising. For noen blir det subjektiv overspising. Subjektiv i den forstand at man ikke reelt sett har spist «for mye», men at man mistet kontrollen, noe som kan være svært belastende. Etter lang periode med et slik spisemønster, er det veldig vanskelig å holde ut i det, for kroppen trenger næring og prøver å kompensere for tidligere restriksjoner. Så det er veldig viktig å passe på å få nok mat, for å regulere dette.


Legger ved noen punkter som oppsummerer dette:

  • Er det noen spesielle følelser du legger merke til før overspisingen skjer
  • Spise regelmessige måltider, og spise seg mett til måltider.
  • Jobbe med aksept for alle matvarer. Ingen mat er farlig.
  • Fokusere mest på hva en vil ha mer av, heller enn hva en vil unngå eller ha mindre av.
     

Det å jobbe med bedre forhold til mat generelt og å utforske hva som utløser overspising, og ikke minst det å få forståelse og støtte, kan være til hjelp, og bidra til at det blir lettere å slippe på logging av maten.

Du nevner at du er veldig sliten, og jeg får inntrykk av at du har prøvd å finne løsning og jobbet med dette på egenhånd? Det er veldig modig av deg og jeg tenker at det er veldig forståelig at du har vært veldig sliten.
De fleste som sliter med et vanskelig forhold til mat, trenger hjelp og støtte underveis. Du fortjener å få den hjelpen du trenger. For mange det å ta dette opp med fastlegen eller nærstående har vært veldig viktig og nyttig.

For noen kan samtaler hos ROS være til hjelp, mens for andre vil det være behov for å få mer hjelp eksempelvis hos en psykolog/behandling. Om du ønsker å snakke mer med en rådgiver i ROS, er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss på vår anonyme chat. Der kan man snakke mer om det du måtte ha behov for, og finne mer ut av hva som vil kunne være til hjelp.

Med vennlig hilsen rådgiver i ROS

 

 

ROS

NESTE AKTIVITETER

19. august 2024
Bergen
Gruppetilbud for personer med overspisingsproblematikk
20. august 2024
Digitalt
Digitalt Kurs: Selvmedfølelse (Fullbooket)
27. august 2024
Trondheim
Temakveld: Spiseforstyrrelser og kroppsbilde
1. september 2024
Digitalt
Lukket pårørendegruppe (digitalt) DATO KOMMER

ROS – Rådgivning om spiseforstyrrelser er et lavterskeltilbud og en interesseorganisasjon for alle som er berørt av problematikk rundt mat og kropp – for de som har eller har hatt en spiseforstyrrelse, og for deres pårørende.

Vi bruker Cookies for å forbedre brukeropplevelsen av sidene. Les mer om personvern & cookies her.