Forandre dine ord, og du forandrer din virkelighet

Rådgivers hjørne

Tekst: Monica Lindberg, foto: istockphoto.

Vi tenker mange tanker i løpet av en dag. Tankene kan være som en samtale vi fører med oss selv. Kanskje er det vår egen stemme, kanskje er det andres stemmer som har festet seg.

Husk at tankene dine ikke nødvendigvis er sanne selv om du tenker dem, derfor trenger du ikke tro på dem. Særlig hvis tankene sårer deg mer enn de leger kan du sette spørsmålstegn om de er sanne eller ikke.

Ord og språk er det som skiller mennesker fra andre skapninger og det gir oss mulighet til å tenke. Vi bruker ord når vi beskriver oss selv, og de ordene vi bruker gir oss en oppfatning av hvem vi er. Når du for eksempel beskriver tilstanden din gjennom ord, så kanskje du legger merke til hvordan de ordene virker på deg? For eksempel når du sier «jeg er så trøtt» – får det deg til å kjenne på det du forbinder med ordet «trøtt» og hvilken betydning det har for deg.

Hvis ordet trøtt gir deg mest negative assosiasjoner og dårlige følelser, kan du forsøke å leke litt med andre ord som kan beskrive hvordan du egentlig har det. For eksempel kan kanskje ordene «nå skal det bli godt å få sove» gi deg bedre assosiasjoner. Eller istedenfor «nå var jeg dum» kan du si «nå lærte jeg noe». På denne måten kan ord gjøre oss trist eller skape dårlig selvfølelse, men ord kan også skape glede og livskraft. Det er som om ord bærer i seg forskjellige energier.

Mange som kommer til ROS for å få veiledning er veldig klar på hva de ikke ønsker. For eksempel «jeg vil ikke være så sliten» eller «jeg må slutte å overspise». Dersom vi konstant repeterer til oss selv denne type ord og setninger, kan det forsterke negative følelser i større grad enn om vi for eksempel sier: «jeg vil bruke mer tid til å ta vare på meg selv» eller «jeg vil leve sunt og få balanse i kostholdet mitt ».

Noen ganger er det vanskelig å sette ord på hva en ønsker seg fordi fokuset naturlig nok er på det som en ønsker å komme bort fra.

Hvis jeg sier til deg: «ikke tenk på en blå ballong», hva tenker du på da? Ikke en blå ballong vel?  Vel, det sier kanskje noe om hvor viktig det er å beskrive det en vil og ønsker seg i stedet.

Ord som må og bør er små ord som kan skape trange rammer for hva vi kan eller ikke kan, og hva som er mulig. Dessuten innebærer ordene en slags kommando. Legg merke til hver gang du for eksempel bruker ordet må eller bør. Må/bør du, eller kan det være at du heller vil, ønsker eller kan?

Vi kan forandre våre følelser og opplevelser bare ved å endre ordene og språket vårt. Først trenger vi å bli klar over hvordan vi snakker til og om oss selv, og om vi ordlegger oss i forhold til det vi ønsker å oppnå. Det handler om hva vi fokuserer på.

Kanskje du ønsker frihet, balanse, glede, ro eller spontanitet? Hva vil du fokusere på som beskriver nettopp det du ønsker skal være din virkelighet?

Øvelse
Øv deg i å legge merke til det du sier til deg selv – noter det gjerne ned.  Bytt ut de ordene eller setningene  som ikke støtter deg og som du kanskje ofte sier til deg selv.  Lag så nye setninger som virker mer støttende og som kan gi deg flere valg og muligheter. For eksempel:

Fra: Jeg kan ikke                  Til: Jeg vil
Fra: Jeg burde                      Til: Jeg kunne
Fra: Det er ikke min skyld     Til: Jeg kan ta ansvar for meg selv
Fra: Det er et problem          Til:Det er en mulighet
Fra: Jeg håper                      Til:Jeg vet
Fra: Hvis bare                      Til: Neste gang kan jeg
Fra: Hva skal jeg gjøre?        Til: Jeg har svaret og kan klare det

Du har alltid mulighet til å være nysgjerrig på de ordene du sier til deg selv, eller som du bruker for å beskrive hvordan du har det. Hva får de deg til å føle? Og om du ikke liker det du føler, hvilke ord beskriver mer det du heller vil føle? Nå er du på god vei til å bedre kunne støtte deg selv.

 

Rådgivers hjørne

[pt_view id=»b6ba5308pn»]

Frie fugler

Fanget i egne tanker?

En spiseforstyrrelse bringer ofte med seg tankekaos rundt mat, kropp og vekt, men også andre bekymringer og grubling som er vanlig for oss alle.

Å tegne følelser

For meg er tegning et verktøy for å ufarliggjøre vonde og vanskelige følelser, og alt det rare og usikre som man kan kjenne på innsiden.
mindful jente

En pause fra å fikse deg selv

Av og til kommer det en følelse av at noe med meg er feil, noe med meg må fikses. Kjenner du den følelsen av at du skulle vært annerledes?

Å være glad på andres vegne

Jeg hører ofte at det er viktig å være glad på andres vegne, å unne andre lykke. Dette var vanskelig for meg når jeg selv hadde det så vondt.
^

NESTE AKTIVITETER

8. august 2022
Oslo
Pårørendegruppe
16. august 2022
Stavanger
Pårørendegruppe
22. august 2022
Digitalt
Kurs: Mindful Eating
24. august 2022
Trondheim
Pårørendegruppe

ROS – Rådgivning om spiseforstyrrelser er et lavterskeltilbud og en interesseorganisasjon for alle som er berørt av problematikk rundt mat og kropp – for de som har eller har hatt en spiseforstyrrelse, og for deres pårørende.

Vi bruker Cookies for å forbedre brukeropplevelsen av sidene. Les mer om personvern & cookies her.